MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
organisatie
KennisConnect
kosten
basistarief
€ 1495
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Somatiek
ICPC:
-
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
5
punten
locatie
Apotheek Lemelerveld
Lemelerveld
overig
25
Maa
2024
Gespreksvoering in de apotheek
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Van aanbieder:
KennisConnect
In de omgeving:
Lemelerveld

Gespreksvoering in de apotheek

Sluit jij aan bij de behoefte van de patiënt aan de balie?

Veel patiënten en apotheekbezoekers zien de apotheek alleen als een uitgiftepunt voor geneesmiddelen. Een plek waar ze eigenlijk zo snel mogelijk weer weg willen. Zonde en een gemiste kans, want de apotheek biedt zoveel meer! Maar hoe maak je patiënten duidelijk welke dienstverlening de apotheek écht biedt? Ons antwoord: door nóg meer in gesprek te gaan en aan te sluiten bij de behoeften van de persoon die tegenover je staat aan de balie!

In de gezondheidszorg vindt er een verschuiving plaats in de manier van zorg verlenen. Voorheen was de zorg meer ziekte gericht maar tegenwoordig richt de zorg zich meer op de patiënt als persoon. Als apothekersassistent ben je niet meer alleen die ‘doosjesschuiver’, maar denk je mee met de patiënt en luistert je naar de behoeften van patiënten.

De richtlijn Consultvoering helpt je bij het voeren van een gestructureerd gesprek. Door het toepassen van deze methode betrek je actief de patiënt bij het gesprek en ontstaat een dialoog. Zo vindt je een betere aansluiting bij de behoefte/vraag van de ander. De patiënt voelt zich gehoord wat bijdraagt aan de vertrouwensband tussen jou en de persoon in kwestie.

KennisConnect heeft een serie van 2 trainingen ontwikkelt om assistenten handvatten te geven om de behoefte van patiënten in beeld te krijgen en daarbij aan te sluiten. Dit zal leiden tot het initiëren van interventies en uiteindelijk tot een verhoging van de patiëntveiligheid.

Training 1 De basis van een (start)consult aan de balie
In deze training leer je om een farmaceutisch consult voeren volgens de KNMP richtlijn Consultvoering. De docenten staan stil bij de 4 stappen en behandelen de basisprincipes van communicatie. Wat is de impact van jouw verbale, non-verbale en para-verbale communicatie? Wat is rapport? En hoe komt het toch dat de boodschap die jij zendt altijd anders geïnterpreteerd wordt door de patiënt? Tevens maak je kennis met het geven/ontvangen van feedback op een consult van een collega middels het feedbackformulier van de KNMP.

Na de training weet je:
Uit welke 4 stappen de KNMP-richtlijn Consultvoering bestaat
Wat het doel is van deze 4 stappen
Wat de basisprincipes van communicatie zijn
Hoe het NLP-communicatiemodel werkt
En ben je in staat om:
Een gestructureerd gesprek te voeren volgens de KNMP-richtlijn consultvoering.
Een collega feedback te geven op zijn of haar farmaceutisch consult
Jouw gesprekshulp in te zetten bij het voeren van een consult.

Training 2 Omgaan met beperkte gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
In deze training maak je een verdiepingsslag in het voeren van een consult aan de balie. Je leert hoe je de KNMP-richtlijn consultvoering kunt aanpassen bij patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden. Wat zijn beperkte gezondheidsvaardigheden precies en hoe herken je ze? Welke gevolgen heeft dit voor iemand? Hoe communiceer je dan effectief en welke hulpmiddelen zijn er om te ondersteunen? Je gaat oefenen met ondersteunend materiaal over effectief commu-niceren bij laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden.

Na de training weet je:
Wat beperkte gezondheidsvaardigheden zijn
Hoe je beperkte gezondheidsvaardigheden herkent
Hoe je communiceert met een patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden.
En ben je in staat om:
Je communicatie in een gesprek aan te passen naar de behoefte van de patiënt.
Hulpmiddelen in te zetten om het gesprek te ondersteunen

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!